OM OSS

Med innovation, service och engagemang

VAD VI GÖR

Graphoteket är ett familjeföretag som etablerades 1991. Vi finns i norra Skåne i Hässleholm. Här har vi vårt tryckeri, där vi gör massor av spännande produktioner för kunder i olika branscher, över hela landet. Vi har även en reklamavdelning som tar emot alla typer av grafiska uppdrag. 

Graphoteket arbetar med uppdrag kopplade till grafiska branschen och grafisk produktion. Vi arbetar med produktutveckling och problemlösning, där vi genom kreativitet och materialkännedom skapar unika lösningar. Vi gör layout och original på vår reklamavdelning och producerar allt från specialprodukter i enstaka exemplar till produkter i större serier i vårt tryckeri och ateljé, där vi har screen-, storformat- och digitaltryck.

HUR VI JOBBAR

Vi älskar det vi gör och älskar att hjälpa våra kunder och hitta de lösningar som är rätt för var och en och som fungerar i sitt sammanhang. Det kan vara en etikett som måste hålla för att sitta ute på avfallskärl i ur och skur, en katalog som skall berätta om de fantastiska produkter som företaget producerar eller en museiutställning om forntiden. Vi älskar att bolla idéer och hitta roliga, innovativa och fina lösningar för utställningar där materialens potential dras till sin spets.

Till vår hjälp har vi vår erfarenhet och kunskap om olika material, materialkompositioner, trycktekniker och layout. Vi gör både hundratals stora utskrifter av varje motiv, eller bara en eller ett par.

VÅRT VARUMÄRKE

Graphoteket registrerades 1991. Namnet kommer av en sammansättning av två begrepp:

  1. ”Graph”, som kommer från Grafisk, som enligt SAOB ”framställes gm de konstarter (litografi, gravyr o. träsnitt) i vilka bilder (konstverk) i en mångfald exemplar framställas gm avtryck på papper o. d. av i platta av sten, metall l. trä utförd teckning”
  2. ”-teket” kommer från -tek, som enligt SAOB är en ”samling av föremål av visst slag/lokal för viss typ av verksamhet”.

Graphotekets logotyp består av en cirkel av text, som visar på verksamhetens viktigaste affärsområden ”Screentryck”, ”Stora utskrifter” och ”Reklambyrå”. Det stiliserade g:et har följt företaget, liksom den gula färgen. Vi är inte ensamma om att använda det gemena g:et. Det förekommer som förkortning inom både naturvetenskap och teknik, för att inte nämna Kung Gustav V, som kallade sig ”Mr G” eller g-faktorn, den generella intelligensfaktorn.

Den gula färgen står för kommunikation; den är varken så röd att den är orange och inte så klargul att den slår över i lime. Den är bara soligt gul och (hoppas vi) välkomnande.

Gult står för optimismens, glädjens, solens och ljusets färg. Gillar man gult (vilket vi gör på Graphoteket) är man spontan, expansiv och nyfiken, positiv med många intressen och humorist (Annika Langlé ”Ljus och färg”).

Gult representerar också vakenhet, intellekt, visdom, snabbhet, klarhet, precision, logik, kommunikation, nyfikenhet och fiffighet (Jan Sisefsky ”Om färg”). Med de fina orden kan man kan förstå varför vi valde just gult för vår verksamhet. Vi tycker att det stämmer väldigt bra med hur vi är och hur vi genomför våra uppdrag.

VÅR HISTORIA

Graphoteket är ett familjeföretag som startades 1991 av Victoria och Thorbjörn Lindquist i Ängelholm. Thorbjörn jobbade som kvalitetsansvarig utvecklingsingenjör på Klippan Safety, med utveckling av bilbarnstolar med kontakter inom bilindustrin och Victoria arbetade på en marknadsavdelning efter universitetsstudier.

Thorbjörns kontakter sedan tiden vid Klippan Safety tog honom rätt in på VOLVO där han fick i uppdrag 1991 att ta fram märkning för VOLVOs integrerade bilbarnstol. Sedan dess har Graphoteket utvecklat, testat och levererat märkning till alla VOLVOs integrerade bilbarnstolar.

1994 flyttade familjen och företaget till Hässleholm. Den 1 juli flyttade vi in i bostaden och inredde ett kontor till Graphoteket i den intilliggande Möllan. Snart anställde vi en person som skulle göra original och senare en administratör. När det var dags för ytterligare en anställning, tyckte vi att vi hade vuxit ur lokalerna och att platsen behövde gå från att vara arbetsplats/hem till att vara bara ett hem för oss och våra tre barn.

2000 flyttade vi in till ett kontor i Hässleholm och rekryterade en person som skulle ta hand om vårt kvalitetssystem. Kontoret var stort och vi var sex personer på företaget. En av våra största kunder köptes upp och hela verksamheten flyttades till Tyskland. Det var dags att anpassa verksamheten efter de nya omständigheterna. Med fyra personer gick flytten till ett K-märkt hus i Hässleholm, till översta våningen, med fin utsikt över stan och kyrkan.

2008 flaggade vår leverantör av screentryckprodukter att han ville sälja sitt företag i Kristianstad. Vi slog till och köpte företaget, för att säkra våra leveranser. Thorbjörn blev screentryckare över en natt och stationerades i Kristianstad tillsammans med två medarbetare.

Efterhand växte tanken på att fördelar med att flytta ihop de båda verksamheterna (reklambyrå och screentryckeri). 2012 hittade vi en ganska nybyggd tryckerilokal med exakt rätt utrustning och rätt storlek, som stod oanvänd. Det fanns inget kontor, bara ett papperslager. Massor av spackel och vit färg senare inredde vi ett ett öppet landskap, där olika funktioner finns för fika, kontor, konferens och utställning. Vi trivs i det fina, ljusa tryckeriet med den spännande ateljén. Det är en lugn och kreativ miljö att arbeta i.

Vill du komma och titta och se vad vi arbetar med, är du varmt välkommen!

VÅR FILOSOFI

Vi arbetar utifrån en filosofi att vara rädda om resurser, våra medarbetare, våra leverantörer och våra kunder. Därför arbetar vi med:

  • ständiga förbättringar i uppdrag och verksamhet
  • en välkomnande, trivsam och lättsam arbetsmiljö
  • att hitta effektiva lösningar och vara rädd om resurser
  • att tänka kreativt och sträva efter att ligga i framkant i utvecklingen
  • att sträva efter långsiktiga samarbeten som gynnar alla parter
  • att utföra våra uppdrag på elitnivå med hög professionalism och massor av service